fbpx

Yeni Şirket Kurarken Kimsenin Size Bahsetmediği Paha Biçilemez Bilgiler

Tecrübe, deneyim veya işinde ustalık kazanmak deyimleri size neleri çağrıştırıyor? Toplumda bu tip soruların cevabı genelde, kendi kendine ustalık kazanmanın, tecrübe sahibi olmanın tek yolu yaşam süreçleriniz üzerinde mutlak kontrolü sağlamanız ile elde edilir, olarak cevaplandırılıyor. Peki işe atılmadan önce bütün bilgilere sahip misiniz? Elbette hayır. Paha Biçilemez bilgiler olarak gözüken bilgiler ancak iş süreci içerisinde deneyimler kazanılarak öğrenilen bilgilerdir.

Bu kavramların hepsini içinde barındıran, hepsini kapsayan bir diğer kavram ise girişimciliktir. Girişimcilik, bu açıdan büyük bir etkisi olabilecek faaliyetlerden biridir. Girişimciliğin temelinde yatan sorumluluk sahibi olmak, disiplin ve üretkenlik, aslında girişimciliği özetleyen, girişimciliği anlatmaya yetecek kavramlardır. Bu kavramların bir değil de birden fazla oluşu ise, girişimcilerin sadece tek bir özelliğe bağlı kalmadan birden çok özelliği barındırmasıyla olunabileceği gerçeğini ortaya koymaktadır.

Bu yazımızda size bahsedilmeyen, iş kurarken bilmediğiniz bir kaç bilgiden, yani Paha Biçilemez bilgiler diye adlandırılan bilgilerden bahsedeceğiz. Bu bilgiler, yalnızca iş sahasında deneyim sahibi olduğunuzda öğreneceğiniz bilgilerdir. Zaten girişimci olarak şirketinizi kurarken stratejileriniziz oluştururken günlerce gecelerce çalıştınız ve vizyonunuzu neredeyse tamamladınız. Geriye kalan ise bu bilgilere -yani birazdan açıklayacağımız Paha Biçilemez bilgiler gibi görünen bilgilere- ulaşmaktır. Bunları da belirttiğimiz gibi işlerinizi yürütürken deneyiminiz ile kazanacağınız bilgilerdir.

İster girişimci olun, isterse kendi işinizi kurarak patron olun hiç fark etmeksizin birazdan maddeler halinde vereceğimiz Paha Biçilemez bilgiler adı altındaki bilgiler sizin işiniz açısından çok faydalı bilgiler olacaktır.

1- Girişimcilik Kombinasyonu Hakkında Ortak Duyar – Sağduyulu Olmak

to be discreet ile ilgili görsel sonucu

İş hayatında sağduyunun yeri nedir sizce? İşlerin işleyişi sırasında sağduyulu davranmaya ne kadar önem gösterirsiniz veya sağduyunuzdan taviz verir misiniz? Bu aslında sizin insiyatifiniz doğrultusunda işlerinizle paralel biçimde gerçekleşir.

Aslında kendinize soracağınız asıl soru şudur: Sağduyu tam olarak nedir, neye benziyor ve ben buna sahip miyim?

Sağduyu, pratikte iyi, mantıklı ve sağlam yargıdan başka bir şey değildir. İş hayatında sağduyuya bir kaç örnek vermek gerekirse;

  • Olaylara profesyonelce bakamaz ve profesyonelce değerlendiremezsiniz. Bu şekilde davranmak karşınızdaki kişi ile aranızda güveni oluşturma amacına girersiniz veya karşınızdaki insanın güvenini sağlayamazsınız. Bu da ancak sağduyu ile açıklanabilir.
  • Ürün tanıtımı veya satış çalışanlarınızın ürününüzü nasıl tanıtacakları konusunda onlardan bir doğaçlama beklemezsiniz. Onları bu iş konusunda eğitmeli ve onlara gereken materyalleri sağlamanızın gerekli olması sağduyunun kaynağıdır.
  • Şirket olarak ideal ve hedef müşterilerinizi belirlemek zorundasınız. Müşterilerinizi bulmak, onların ihtiyaçlarını anlamak ve sorunlarına birlikte çözüm üretmeye çalışmak yine sağduyulu olmak ile açıklanabilir.

Bunların yanı sıra kendinizi egonuzdan arındırarak müşterilerinizle olan ilgi ve alakanız ile sağduyu kavramını kendi açınızdan tanımlarsınız.

Bir yandan baktığımızda sağduyu, iş hayatında kişinin elde etmesi gereken özelliklerden biridir. Gerek müşteriler açısından gerekse de çalışanlar açısından kişinin samimiyeti ve iş verimi adına önemli bir basamaktır sağduyu. Sadece iş hayatında değil  hayatın içinde de kişinin egosundan uzaklaşıp sağduyuya yönelmesi kendisinin diğer insanlar tarafından olumlu karşılanacağı unutulmamalıdır.

Egolu bir patron ancak katı kurallarını hayata geçirmek ister, bu da hemen hemen bütün şirket çalışanlarını sıkar. Dolayısıyla arada bir iletişimsizlik olur ve işler istenildiği gibi gitmez.

2-İrade ve İdareniz Hiç Bir Şey Değilken İlgi Çekmek Her Şeydir

interesting project project ile ilgili görsel sonucu

Fikirlerinde yeterli olmayacağı alanlar vardır elbette iş hayatında. Peki bu alanlar hangi alanlardır ki fikirler yeterli değil? Örneğin ekibiniz yeterli değilse, yönettiğiniz proje başarısızlıkla sonuçlanırsa ve bu başarısızlık sürekli tekrarlanırsa veya işinizi düzgün yönetemiyorsanız, fikir bu noktalarda etkisizdir ve hiç bir şeye değmez.

Peki bu durumdan nasıl sıyrılabilirim diye düşüneceksiniz elbette. Bu da bizi ürün ve iş değerlemeleri açısından önemli bir kapıya çıkarıyor: Çekiş, işlerin ilgi çekiciliği.

Eğer ki ürününüz müşteri tarafından ilgi çekiyorsa, size gelirler kazandırıyorsa o harika bir üründür. Bu sayede fikirlerinizin etkisiz kaldığı noktada ürün kalitesi devreye girerek istediğiniz verimi almış olacaksınız.

Büyük yatırımcılar bu konuda, ürününüzün çekiş gücünü artırdıktan sonra ve ürün pazarına uyduğunda, bir altın madeni olma potansiyeline sahip olduğunu savunuyorlar.

Burada asıl ana ilke, başta, hiçbir şey bilmediğinizi ve fikrinizin hiçbir şeye değmediğini varsaymanız gerekir. Şimdi daha alçak gönüllüsünüzdür ve işinizin temel prensiplerine odaklanacağınızdan emin olabilirsiniz.

3-Karşı Taraf Markanız Hakkında Olumsuz Yorumlar Yapıyorsa Onlardan Uzak Durun!

Eleştiri elbette ki önemlidir. Ancak bu yorumların, eleştiri boyutunu aştığı zaman ortay farklı yaklaşımlar ve sonuçlar çıkıyor. İnsanlar, ürününüzün çok harika ve başarılı sonuçlar almasına rağmen markanız hakkında önemli olmadığını ileri sürerler genelde, bu tip insanlar da vardır mutlaka.

Bu yaklaşım çok yanlış ve tehlikelidir. Bu yaklaşıma götüren iki sebepten bahsedebiliriz. Peki nedir bunlar?

  • İnsanlar görselliği ön planda tutar. Estetik açıdan hoşa giden manzaralara ilgi duyar ve her zaman kötü bir şey için güzel şeyleri tercih eder.
  • Her başarılı satış elemanı ve pazarlama uzmanı, çoğu alıcının dürtüler sebebi ile olaya yaklaşımını söyleyecektir. Bu olay, ihtiyacı olduğu için değil de gerek olmadan daha fazlasına ihtiyacının olduğunu düşünmektir. Kendilerinin bunan inanmasını sağlayan şey ise, ürünün nasıl göründüğüdür.

Buna göre sizin yapmanız gereken şeyler, ürününüzün ortalama kalitenin üzerinde olması ve zamanınızın çoğunu pazarlama ve markalaşmaya harcamanızdır. Büyük markalaşma, ürününüzün profesyonel görünmesini sağlar ve insanlar sizi daha rahat güvenebilir. Ürününüz çok başarılı olmasına rağmen gelen haksızca yorumlar karşısında da kesinlikle o kişilerle iş bağlantınızı belirli seviyede tutmanızdır.

4- Sadece Profesyonel İnsanlar İle Çalışın

İş hayatında bir diğer öğreneceğiniz önemli bir madde ise, işlerinizin profesyoneller tarafından yürütülmesidir. Peki neden? Çünkü siz de şirketiniz de profesyonel.

İş hayatında büyük amaçlar doğrultusunda hareket etmek isteyen ve büyük başarıları kovalayan girişimcilerin çoğu işlerini profesyonel ekiplere teslim etmişler ve de amaçlarına ulaşmışlardır. Ulaşmasalar bile çok önemli bir yol kat etmişlerdir. Profesyonelliği sadece elemanlarınız üzerinde sınırlamayın. Kendinizi de geliştirmeye devam etmeli şirketinizin vizyonunu daha da artırmalısınız. Nasıl mı?

Dolayısıyla, gerçekten dikkat çekmek istiyorsanız, aşağıdakileri yaptığınızdan emin olun:

  • Derhal cevap verin
  • Kibar olun
  • Aşırı ve hızlı teslim
  • Rekabetçi fiyat teklifi

Bu bir nevi sizin şirketler arasındaki iletişiminizin kalitesine de etki eder, vizyonunuzu da tamamlamanıza yardımcı olur. Kalitenizin artması da profesyonel çalışan ve elemanlar sayesinde gerçekleşir.

5- İnsanları En Baştan Test Edin ve Uyum Göstermelerine Çalışın

interview ile ilgili görsel sonucu

Doğru insanları seçmek çok zor bir girişimdir ve birçok şirket bunun yüzünden aşırı problemlerle karşı karşıya kalmaktadır.

Doğru insanları seçerken bazı yöntemler vardır. Çay testi yapmak da bu yöntemlerden bir tanesidir. Örneğin Kamara‘da doğru bir kişinin işe alınması için mini bir çay testi yapılabilir. Bunun basit sözlerle ne anlama geldiği şudur:

Kendine sor. Bu kişiyle çay içmeye gidersen iyi bir zaman geçirebilecek misin?

Bu kişi empati gösteriyor mu? Onlar dinleyebilirler mi? Katkıda bulunabilir mi? Onlar açık fikirli mi? Eleştiriyi nasıl ele alıyorlar?

Öğrenmeye istekli mi? Baskı altında serin kalabiliyorlar mı?

Bütün bu adımlar çok kritiktir. Bu adımları olumlu şekilde sonuçlandırırsanız bu demektir ki işinize emin kişilerle devam ediyorsunuzdur.

6- Başlarken Yapacağınız Hazırlığın İleride Size Çok Yararı Olacaktır

entrepreneurship ile ilgili görsel sonucu

Girişimcilik göründüğü kadar da çok basit bir iş değildir. Girişimcilik için insanlar çeşitli aşamalardan geçer, gerekli riski alır ve sermayesini de ortaya koyarak bu iş hakkında ne kadar istekli olduğunu gösterir. Bunun için girişimciliğe adım atmadan önce gerçekleştireceğiniz bir kaç hazırlık aşaması vardır elbette. Zaten iş sürecinde de göreceksiniz ki bu hazırlık sayesinde daha az zorluk çekerek amaçlarınıza ulaşacaksınız.

Başlangıcın sınırda acı çekecektir. Gerçekten hevesli ve her şey olacaksınız, ancak girişimcilik sürecinin ne denli ezici olduğunu bir kez fark ederseniz, ikinci düşünceler yaşamaya başlayacaksınız.

Bu yüzden girişimciliğe daha yeni adım atacak kişilerin yapması gereken bu konu üzerinde çok çalışmaktır. En basiti girişimcilik, pazarlama, satış, yönetim, kodlama vb. konular üzerine çevrimiçi kurslara katılarak ön bilgi edinmek ve hazırlıklı olmaktır. Bunlardan başka yapabileceğiniz şey ise okuyarak öğrenmektir. Büyük girişimcilik başarısı göstermiş insanların hikayelerini de okuyarak hem tecrübelerinden yararlanmalı hem de ayrı bir motivasyon kaynağı yaratmalısınız ki bu oldukça mümkündür.

Bununla birlikte, projeniz üzerinde çalışmaya başladığınızda öncelikle işleri tamamlamaya odaklanmaya dikkat edin.
Programınızı podcast’ler, bloglar ve sosyal medya ile sızdırmayın. Odaklama kabiliyetinizi kaybedeceksiniz ve performansınız çarpıcı biçimde düşecektir.

Disiplin, akış daldırma ve zaman yönetimi ile karakterize edilen somut bir iş ahlakına sahipseniz, her şey yoldunda olacaktır zaten. Lansman başlamadan önce her şey belirsiz  olur, ancak başlattıktan sonra, gerekli düzenlemeleri ve düzeltmeleri yapmak için neyin işe yarayıp neyin yaramayacağına dair iyi bir fikir edineceksiniz.

Kısa bir süre sonra, ürününüzü “yaşamak” için biraz zaman harcadıktan sonra, süreçlerini “kendi” olduğunuz ve bazı şeylerin otomatik olarak çalışacağını hissedersiniz. Bu en iyi zaman çünkü gerçekte kârlılığa ve sürdürülebilirliğe odaklanabildiğiniz zaman olur.

7- İnsanlar, Çalışanlar Kısacası İşinize Yarayacak Herkesle Ağ İletişimi Halinde Bulunmak!

company network of people ile ilgili görsel sonucu

Paha Biçilemez bilgiler adı altındaki bir başka öğreneceğiniz bilgi ise ağ oluşturma yöntemi ve önemidir. Birçok insanın iş başarısındaki etkenlerinden biri de ağ oluşturmak ve bu önemi anlamaktır. Ancak bunu da deneyimlerinize ekledikten sonra göreceğiniz gerçeğini de unutmamak gerekir.

Her işte olduğu gibi girişimcilikte de başarıya ulaşmak büyük bir mücadele ister. Başarıya ulaşmak için farklı yaklaşımlar ve taktikler denemelisiniz. Bir nevi deneme yanılma yoludur bu. Deneme yanılmayı somut bir hale getirir ve gerekli riski de gösterirseniz emin olun başarı kaçınılmazdır.

Ağ oluşturmanın öneminden bahsetmek gerekirse; ağ doğru insanlarla tanışmanıza izin verir ve bu insanlar size güvenip saygı duydukları biri tarafından tanıtıldığında size yardım etmek zorunda kalırlar. Şimdi, bu teoride iyidir fakat pratik olarak oldukça zahmetlidir, çünkü çok fazla çaba ve mükemmel sosyal beceri gerektirir. Ayrıca Kamara bünyesi içerisinde hazır ofislerde çalışmakta olan girişimciler, diğer ofislerde bulunan kişilerle iyi bir komşuluk ilişkisi geçirme fırsatı yakalar. Kamara sayesinde kazanacağınız arkadaşlıklar sayesinde iletişim gücünüz de artacaktır.

Ağ yöntemi ile iletişim konusunda büyük bir pozitif yaklaşım alacak ve işlerinizi o doğrultuda başarıya ulaştırmış olacaksınız.

Bu yazımızda size, girişimcilikte kazanacağınız deneyimleri Paha Biçilemez bilgiler başlığı altında anlatmaya çalıştık. Bu belirlediğimiz analizler, girişimcilikten önce yani bir işe atılmadan, pratiğe dönüşmeden önce öğrenilemeyecek bilgilerdir bu Paha Biçilemez bilgiler. Bunları yaşarken öğrenmek, deneyimlerinize katmak sizin için başta zor olabilir ancak siz de göreceksiniz ki bu elde ettiğiniz bilgi ve deneyimlerin yardımıyla da istediğiniz noktaya er ya da geç ulaşabileceksiniz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir