fbpx

Şirketinize Seçeceğiniz İlk Çalışanlarda Dikkat Etmeniz Gereken Özellikler

Woman during job interview and four elegant members of management; Shutterstock ID 370947476; PO: angelikiJ-for robin kawakami

Şirket kurma adımları, yapılan planlar çoğu zaman yalnız yapılan şeylerdir. Ancak olaylar somutlaştırılınca, işler rayına oturunca göreceksiniz ki şirketi yönetmek tek kişi ile olmuyor. Bu noktada şirketin departmanlarına ait elemanlara ihtiyaç duyacaksınız.  Bunun sebebi, sizin kendi yetenek ve kapasitenizin bütün işleri gerçekleştiremeyecek düzeyde olmamasıdır. Bunu da ancak şirketinize alacağınız elemanların, özellikle de ilk çalışanlarda olacak kalite ve deneyim sayesinde sağlayabilirsiniz.

Aslına bakarsanız işe almada iki tip işe alım vardır. Bunlardan ilki alacağınız kişilerin yetenek, eğitim ve tecrübelerine bakarak yeterlilik durumlarına göre işe dahil etmektir. İkinci yöntem ise alacağınız kişilerin sektörde kendine gelişmesine izin verdiğiniz, başarıya aç, işine hevesli,  alanında hedefleri olan kişilerdir.

Bu iki tip seçmeye de bakarak sonuca ulaşılmaz aslında. Çünkü birinde sadece yetenek ve tecrübeye bakıldığında işe olan istek ve karakter gibi unsurlar göz ardı ediliyor. Diğer seçimde ise karaktere, iş hakkında gelişimine önem verilirken bu sefer iş kalitesi göz ardı ediliyor. En doğrusu bu iki seçimi harmanlaştırıp tek seçime indirgemektir.

Bu iki yöntem arasında keskin bir seçim yapmak yerine daha kararlı ve ortada bir seçim yapabilmek için işe alacağınız kişilerde bakmanız gereken özellikler arasından 4 tanesini derledik.

1- Güvendiğiniz Birisi Olmalı

İlgili resim

Özellikle işinize alacağınız ilk çalışanlarda önem vereceğiniz ilk tercih güvencedir. Karşıdaki kişiye ne kadar güveniyorsunuz? Karşılıklı güvenden bahsedilebilir mi? Bu sorulara olumlu yanıt verebiliyorsanız karşılıklı güveni büyük ölçüde sağladınız demektir.

İşinize alacağınız kişiye bir nevi şirketi, işi emanet ediyorsunuz. Şirketi emanet ettiğiniz kişiye güven problemi yaşamamalısınız.

Aslında buradaki güven, parasal veya bırakıp gittiğinizde arkanızdan soyulma düşüncesine kapılmak değildir elbette. Siz bırakıp gittiğinizde de arkanızdaki kişiler aynı motivasyon ve hevesle işe devam edebilecek mi? Önemli olan burasıdır aslında. Buradaki güveni de zaten iş süreci içerisinde sağlayacaksınız.

2- Önceki İşlerindeki İzlenimlerine Dikkat Edilmeli

İşiniz için seçeceğiniz kişilerin önceki işlerindeki durumlarına göz atmak önemlidir. Örneğin o işinden neden ve nasıl ayrıldı? O iş sürecinde nelere imza attı? Bunları bilmenizde ve öğrenmenizde fayda var. Çünkü bu bilgiler size gelecek hakkında ipucular verecektir.

Her ne kadar bu soruları öğrenmek önemliyse de bunların hepsini o kişiden öğrenmeniz mümkün değildir. Bu noktada başvuracağınız şey, o kişinin referanslarıdır. Referanslarına ulaşmak kötü bir şey değildir asla. Onlardan teyit edeceğiniz bilgiler sizin için önemli bir ayrıntı olacaktır.

3-Sektörü İle Alakalı Edindiği Tecrübe Ve Deneyime Bakılmalı

experience ile ilgili görsel sonucu

Sektörünüze alacağınız kişinin CV sine bakmanız en doğal hakkınızdır. Elbette ki mezun olduğu üniversite ve diploması da önemlidir, bunlara da bakabilirsiniz. Ancak en önemlisi sektörde kazandığı deneyim ve size ne katacağıdır. Hatta bazı sektörlerde hiç eğitim almadan, sadece ücretsiz eğitimler görmüş ve daha sonra kendi kendine tecrübe etmiş kişilerle işinizi çok rahat yürütebilirsiniz.

Bu noktada işe alacağınız, bu ilk çalışanlarda da olabilir, kişileri mülakatlardan geçirerek onların bilgi deneyimlerini test edebilirsiniz.

4- Kar ve Maliyeti İyi Hesaplamalısınız

cost ile ilgili görsel sonucu

İşinize alacağınız çalışanlarda bütün özellikleri neredeyse hallettiniz. Güven konusu, iş-deneyim-tecrübe konusu her şey halloldu diyelim. Ancak bitiyor mu?

Bu kişiye ne kadar maaş ödeyeceksiniz? Sigortası, yolu, yemeği ne olacak? Bu muhasebeyi iyi ayarlamanız gerekiyor. Özel sektör de olduğu için çalışanınızın performansına bağlı olarak ilerleyen dönemlerde maaşında zam yapabilir gerekli noktalarda ekstra primle de ödüllendirebilirsiniz.

Ancak burada dikkat etmeniz çok önemli bir konu vardır. Çalışanınızın karı, maliyetinin en az 3-4 katı olmalıdır. Ona vereceğiniz maaş, sigorta, yol, yemek gibi giderlerin en az 3-4 katı kar olarak geri gelmeli ki ancak böyle karlı bir iş olur. Böylece işleriniz için en iyi elemanı seçmiş olursunuz.

Bu yazımızda, gerek ilk çalışanlarda gerekse sonradan işinize alacağınız kişilerde işe alırken dikkat etmeniz gereken noktalara değindik. Bir girişimcinin şirketine seçeceği çalışan ve bu çalışanın size neler kazandırdığı oldukça önemlidir. Bu 4 adıma dikkat ederek çalışanları işe almanızda fayda var.

KAMARA ŞİRKETİ YAZARI

YUNUS EMRE HAŞLAK

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir