fbpx

Kötü Müşteriler ve Bunları Tespit Etmenin Adımları

Girişimcisiniz ve doğal olarak hizmetlerinizi müşterilerinize veriyorsunuz. Onlarca, belki yüzlerce müşteriniz var. Müşterinin çok olması ve sizin sürekli aktif olmanız elbette ki önemli bir husustur. Elinizde olan müşterilerin memnuniyeti sizi iş konusunda daha bir şevk edecek ve daha çok müşteriye ulaşmak isteyeceksiniz. Daha doğrusu istikrarınızı sürdürmek isteyecek ve daha geniş alanlara yayılmak isteyeceksiniz. Peki müşterilerinizin hepsi istediğiniz gibi mi olacak? Ya kötü müşteriler? Bunları nasıl tespit edeceksiniz? Her ne kadar adı müşteri olsa da ister istemez size iş konusunda zarar verebilen ve sizin moral motivasyonunuzu düşüren kötü müşteriler diye adlandırdığımız kesim de mevcuttur.

Bu yazımızda girişimcilerin müşterilerinin arasında kötü olanları nasıl tespit etmeleri gerektiğine bir kaç maddede vurgu yapacağız. Dilerseniz başlayalım.

1- Ödemelerde Yaşanan Sorunlar

ücret ile ilgili görsel sonucu

Belki de diğer adımlara bakmaya bile gerek kalmayacak. Çünkü kötü müşterinin ilk tespit edilmesi gereken nokta verdiği sözde ve lafının arkasında durmasıdır. Ücret konusunda sürekli erteleme yapan, sizin istediğiniz gibi hareket etmeyen müşterileriniz varsa “kötü” sıfatını almaya layıktırlar. Elbette ki bazı özel durumlar olabilir, bunları bir kenara koymak da gerekiyor. Ama bu durumda olmayıp, iyi niyeti suiistimal etmeye çalışan müşterileriniz kötü müşteri olarak adlandırılabilir.

2- Proje Tanımının Sürekli Değişmesi

Bir iş veya projeye başlarken müşteriniz ile karşılıklı oturur ve onun ne istediğine göre ortaya bir iş çıkarmaya çalışırsınız. Ki zaten düzen böyle başlamalı. Ancak müşteri sürekli değişen ve sizi meşgul eden kararlarıyla karşınıza çıkıyorsa, proje işin içinden çıkılmaz hale gelebilir ve bu durum sizin veriminizi düşürebilir. En ummadık zamanda , özellikle projenin bitimine doğru, müşterinizin sizi arayıp fikrini değiştirmesi ister istemez sizin moralinizi de bozar. Çünkü onu yapmak için bile çok emek vermiş olacaksınız. Bu gibi sürekli değişik karar veren müşterileriniz varsa biraz dikkatli olmanız gerekecektir. Bunları da kötü müşteriler arasına ekleyebiliriz.

3- Çalışanlarınızdan Gelen Şikayetler

şikayet ile ilgili görsel sonucu

Müşterileriniz genellikle sizden ziyade çalışanlarınızla iletişim kurarlar. Gerek proje tanımının değişikliği, fikir ve kararların değişiklik göstermesi gerekse de ödemelerde erteleme ve gecikme talebi yapmaları çalışanlarınızı da bür süre sonra sıkacak ve size şikayet etme mecburiyetinde kalacaklardır. Bu noktada yapmanız gereken çalışanlarınızı dinlemek olsun. Nitekim onlardan gelen dönütler sizin yararınıza olacaktır. Bu şikayetlerin olması, hatta devam etmesi karşıdaki müşterinin kötü olmasına işarettir. Bu şikayetler sayesinde belki de o kötü müşterilerinizden vazgeçeceksiniz.

4-Sıklıkla Kurum Değiştirmesi

Belki az ihtimal ama buna da bakmanız gerekecek. Yani müşterinizin geçmişte hangi kurumlarla çalıştığına, ki özellikle rakip firmalarla çalışıp çalışmadığına bakmalısınız. İstikrarsız bir çalışma ve plan düzeni, hatta düzensizliği olan bir müşteri ile karşılaşırsanız onun kötü müşteri sıfatı taşımasına bile sebeptir bu. Bundan dolayı, müşterinizi iyi tanımanız gerekecektir.

5-Sürekli Sizi Arayıp Meşgul Etmesi

aranarak rahatsız edilmek ile ilgili görsel sonucu

Müşterilerin hakkıdır sonuçta arayıp rapor istemek veya iş, proje ilerleyişi hakkında bilgi istemek. Ancak bu, abartılı şekilde olmamalı. Yani siz tüm detayları karşı tarafa aktarmanıza rağmen  halen daha sizi sürekli arayıp meşgul ediyorsa bu da kötü müşteri adını alır. Çünkü her sizi aradığında çalışanlarınız ona cevap vermek, yani zaman harcamak zorunda kalacak ve bu sizin iş planınızı olumsuz etkileyecektir.

Görüldüğü üzere müşterileriniz arasında kötü müşteriler dediğimiz kişileri belirlemek çok da zor değil. Sadece bir kaç davranış ile kendilerini belli ederler aslında. Önemli olan sizin nasıl bir tavır ortaya koyacağınızdır. Hemen müşterinizle ilişkiyi mi keseceksiniz veya biraz da sabır gösterip devam mı edeceksiniz tamamen sizin girişimcilik tecrübeniz ve kararınıza kalmıştır. Ama kötü müşteriler ile ilişkiyi koparmak her zaman tavsiye edilir.

BONUS: İyi Müşterilerinize de İyi Davranmalısınız  

Peki iyi müşterilerinizi kaybetmemeniz için neler yapmanız gerekecek biraz da onlara değinelim.

Müşteriyi hatırlamak, onlara değer vermek ve bazen de onları ofisinizde ağırlamak gerekecektir. Bu sayede o müşterilerinizde etki bırakacaksınız.

Ofise ağırlamaktan bahsettik. Müşterilerinizi ofisinizle büyüleyin 🙂

kamara ofis ile ilgili görsel sonucu

Kamara’da  hazır, sanal veya paylaşımlı ofislerini seçerek üstelik temizlik, ekstra bakım gibi şeylerle uğraşmadan müşterilerinizi kaliteli ofislerde ağırlayabilir ve çalışma alanlarınızla ne kadar profesyonel olduğunuzu gösterebilirsiniz. Bu bile müşteriyi size bağlayacak bir sebeptir. Ayrıca müşterilerinizi ağırlamak için ofislerle de sınırlı kalmayacaksınız. Kamara’da toplantı odalarını da kullanma şansınız var. Toplantı odalarını kullanarak müşteri ve ziyaretçilerinizi ağırlayabilir, konferans veya seminerler de verebilirsiniz.

 

 

 

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir